Mentoren stellen zich voor

Agnes Scholten; Ik ben 62 jaar en ga eind dit jaar met pensioen. Ik ben gehuwd en moeder van drie volwassen kinderen en inmiddels oma van 5 kleinkinderen. Ik heb 40 jaar in de zorg gewerkt en dan met name in de GGZ. Als sociaal psychiatrisch verpleegkundige en als systeemtherapeut . De laatste jaren ben ik vooral manager geweest.
Via twee vriendinnen werd ik enthousiast gemaakt voor School 's cool. Ik ben blij met die keuze omdat ik als oudere het een voorrecht vind om met jongeren te mogen werken. Bovendien ben ik er van overtuigd dat ik mijn ervaring en deskundigheid op gepaste wijze kan inzetten als mentor.

Rosanne; Ik ben 27 jaar en afgestudeerd aan de opleiding Westerse literatuur en cultuur in de richting van Spaanstalige literatuur en cultuur. Dit vond ik een erg leuke studie om te doen. Omdat ik nu ongeveer 1,5 jaar in Nijmegen woon en me hier nog niet helemaal ingeburgerd voelde was ik op zoek naar een functie/ werk waar ik een bijdrage kan leveren en waar ik zelf ook het een en ander van kan opsteken. Zodoende kwam ik na enig zoeken op internet uit bij School’s cool.
Dit project spreekt me erg aan omdat ik zelf ook enige achtergrond heb in lesgeven en begeleiding. Inmiddels is mijn mentoraat begonnen en ik kan niet anders zeggen dan dat het enorm leuk is om te zien en te merken hoe enthousiast mijn mentorkind aan het brugklasjaar is begonnen. In dit proces merk ik dat ik mijn mentorkind net een beetje extra zekerheid kan geven in deze nieuwe fase.

Christine; Ik ben 28 jaar en parttime docente Nederlands op een middelbare school . Ik studeer daarnaast voor mijn tweede bevoegdheid. Ik vind het belangrijk om naast mijn werk en studie nog iets erbij te doen. Het programma 14+ van School’s cool leek me een perfecte mogelijkheid om juist die jongeren te helpen die dreigen uit te vallen maar niet in de studiebegeleiding terechtkomen. De leerling die ik coach is voor mij een enorme uitdaging. Het is een jongen van het speciaal basisonderwijs die zich door het vmbo probeert te worstelen. Nu de coaching al een tijd loopt, groeit het vertrouwen. Hij stelt zich opener op. In het begin kwam hij soms niet opdagen. Maar nu er meer begrip voor elkaar is, doet het hem iets als hij mij als coach laat staan.
Sinds Christine haar leerling coacht, heeft ze een beter beeld gekregen waar leerlingen tegenaan kunnen lopen. “Nooit zal ik meer drie teksten als huiswerk opgeven. Eén tekst is al een hel. Bij de tweede alinea hebben ze geen idee meer wat er in de eerste staat. Ik leer dus heel goed het niveau inschatten. Dat heeft mij zeker een betere docent gemaakt.

Theo (62 jaar); Ik las een artikel in De Gelderlander over het programma 14+. Het leek mij een goede zaak om een steentje bij te dragen aan de ondersteuning van leerlingen. Nu ga ik iedere week bij mijn mentorkind op bezoek.
Ik focus vooral op het bevorderen van zijn zelfstandigheid. Ik laat hem zelf dingen regelen. En ik richt me op de uitleg van punten die hij lastig vindt. De schoolcijfers verbeteren al en we kunnen goed met elkaar praten.
Het geeft mij voldoening als mijn inzet wat oplevert. Hij werd een jaar geleden als twijfelachtig gezien, maar gaat nu vermoedelijk zijn eindexamen halen!

Piet van Dam; Ik ben sinds december 2011 gepensioneerd. Ik heb zelf heel lang in het voortgezet onderwijs gewerkt bij leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar. Uitsluitend in het Groene onderwijs te Nijmegen, waar helaas nog steeds weinig allochtone leerlingen de school bezoeken. De laatste vijf jaren van mijn loopbaan ben ik naast het lesgeven zorgcoördinator geweest en heb jonge collega’s begeleid bij hun mentoraat. Dit alles heb ik met heel veel plezier gedaan, tot op de laatste dag.
Het bestaan van School’S Cool was bij mij al heel lang bekend en nadat ik van mijn wandeling naar Santiago de Compostela terug was heb ik me aangemeld. Een mentorkind was snel gevonden. Ik voel mij in het gezin waar ik nu kom zeer welkom. Kortom ik probeer er het beste van te maken en heb daar voor mezelf een stelregel die luidt: 'Niet het vele is goed, maar het goede is veel'.

Marie-José; 58 jaar, getrouwd, vier kinderen, wonend in Groesbeek. Dit is mijn 1e mentoraat. Vorig jaar werd ik geattendeerd op de organisatie door een artikel in de Gelderlander. Ik ben van mening dat je als kind altijd de competenties die je in je hebt moet kunnen gebruiken. De toekomst ligt voor je open als je kan en wil doen waar je goed in bent. En dit op ieder niveau. Als door omstandigheden de omgevingsfactoren op de een of andere manier een belemmering zouden kunnen worden, is het fantastisch dat School's cool bestaat met zijn mentoren om die extra duw te geven en de overgang naar de brugklas ondersteunt. Jonge mensen zijn de toekomst en ik leer veel van ze. Ik ben mentor van een Turks meisje en ik voel me zeer vereerd dat ik van zo dichtbij hun cultuur mag mee beleven.
Het is leuk om een beginnende puber mee te nemen op haar ontdekkingsreis naar nieuwe werelden en talen.

Jan; Toen ik na mijn (pre)pensioen een tijdje als vrijwilliger in Sri Lanka op een lagere en middelbare school ging werken ontdekte ik weer hoe leuk ik het vind om met kinderen te werken. Vroeger ben ik lange tijd leraar in het middelbaar onderwijs geweest. Later ben ik school- en studentendecaan geweest om de laatste jaren weer terug te keren naar het docentschap, maar dan in het Hoger Beroeps Onderwijs.
Ik begeleid als vrijwillige mentor bij School’s cool nu een jongen op de brugklas en ik heb er veel plezier in. Het klikt goed met mijn mentor leerling. Voor mij is het ook heel interessant om in een heel andere rol weer terug te komen op de middelbare school. Het project School’s Cool trekt mij ook daarom zo aan omdat het een preventief project is. En als preventief project ook zeer succesvol blijkt te zijn.

Simone Konings; Ik ben 56 jaar en moeder van een dochter van 14 jaar. Sinds november 2011 ben ik als mentor betrokken bij School’s cool. Ik weet nog dat ik jaren geleden in de krant las over de oprichting van het School’s cool-project en dacht: Wat een goed initiatief. Ooit, als ik tijd heb, ga ik daar iets doen.
Ik ben werkzaam geweest als orthopedagoge en binnen de volwasseneneducatie, heb gewerkt als coach en heb als trainer bedrijfscursussen gegeven. Zo ontdekte ik mijn voorkeur voor ondersteunen, stimuleren en motiveren van kinderen en volwassenen in uitdagende leer-werksituaties. Vooral daar waar het niet zo lekker loopt, ga ik graag mee op zoek naar een creatieve oplossing die verder helpt en de betrokkenen op gang houdt. Sinds december 2010 ben ik gestopt met betaald werk om mij meer te kunnen gaan richten op mijn twee grote passies; schrijven en schilderen.
In deze fase van mijn leven wil ik vooral de dingen doen waar ik goed in ben en die ik inspirerend vind. En zo is de cirkel weer rond, want bij School’s cool vind ik een zinvol en inspirerend project waar ik op een creatieve wijze leerlingen kan begeleiden, stimuleren en ondersteunen in het eerste uitdagende jaar van de middelbare school.